Selasa, 31 Ogos 2010

Ramadan di penghujung


Salam Ramadhan...

rasanya baru kita nak puasa...tapi pejam celik,pejam celik...dah masuk Fasa terakhir puasa...
Fasa Terakhir Ramadhan.....
Fasa paling penting ....sebab ?????
dalam fasa ni ada satu malam yg lebih baik drpd1000 bulan....rasanya ramai dah tau malam apa yakni malam LAILATULQADAR...

mengikut ulama',malam lalitulqadar ni jatuh pada malam2 ganjil...malam 21/23/25/27/29....... jadi..rebutlah peluang ni sebab yang terpilih merupakan insan yang bertuah...kita bukan tentu lagi dapat hidup 1000 bulan atau lebih kurang 83 tahun... dan kalau kita hidup 1000 bulan,bukan tentu kita dapa pahala sepertimana yang Allah nak bagi pd malam lailatulqadar....

jadi,sbg insan yg masih ada kudrat lg untuk beribadah...gunalan peluang ni untuk mendekatkan diri kpd Allat Taala...

walllahuallam.......

Salam Merdeka 53


MERDEKA!
MERDEKA!
MERDEKA !
MERDEKA !
MERDEKA !
MERDEKA!
MERDEKA !

Laungan keramat yg paling dinanti oleh seluruh rakyat Malaysia 53 tahun lalu....
kini,ia juga dinanti tetapi tidak semeriah dulu...
walau apa pun...kita sbg generasi muda seharusnya menggembleng tenaga mempertahankan negara....
tahun ni...tema kemerdekaan negara ialah :
1MALAYSIA MENJANA TRANSFORMASI

KITA SEBAGAI RAKYAT DI NEGARA ini,haruslah "mentransformasikan" diri kita atau dari konteks islam,"menghijrahkan" diri kita ke tahap yang lebih baik......

janganlah kita menjadi perosak imej negara,sebaliknya "pewarna" imej negara...
saya yakin...3K1 mampu menjadi "pewarna"imej negara yang cerah & baik......

Akhir Kata,
sambutlah merdeka ini dengan rasa tawaduk,kesyukuran....nak senang kata,sambutlah cara Islam....berdoalah agar negara kita dilindungi Allah SWT & mendapat barakah darinya...Insyaallah....(Semalam;30/8/10 SMKSB adakan bacaan Yaasin dan Tahlil sempena merdeka :)

janganlah terikut2 cara Barat...dok countdown la...apa2 la....
Jadilah generasi yang bertamadun & berakhlak mulia....

Renung-renungkan dan selamat beramal.....(ribuan kemaafan dipinta jika Tazkirah ini menggangu sensitiviti rakan2 3k1)

Salam 1Malaysia......

Isnin, 23 Ogos 2010

Test..test...test

Selamat Berpuasa semua....dah masuk pertengahan ramadan....sat sgt rasa...ya la mcm2 kena buat utk merdeka @ SMKSB.....

La ni baru dpt buka blog nasib la jg.....Sapa2 yg tak blh buka blog...ni cara2 dia :
  • Cari blog sapa....
  • Sign in melalui blog tu atas nama username ul3k1.bahagia@yahoo.com dengan password dia iaitu **********.
  • Insyaallah,boleh...cuba la....
Hari sabtu ni...SMKSB b'sek....Kami ada monthly test,august test la......ada lebih kurang 3-4 hari lagi..tp majoriti tak study lg...harap2 dan la...Good luck alll....

satu lg,nak bg tau cg2 bahiyah dah ramai ada fb...antaranya Ustaz Lamin,Cg Mae,T.Zanifa dan ramai lagi la...boleh dikatakan taip ja nama2 cg kita pasti ada...Cg.Ariyaty pun ada :0
ni la salah satu cara kita nak rapatkan hubungan kita sbg pelajar dgn cg...betui tak????

Apa2 pun...salam Ramadhan,jgn lupa pi terawih
dan
jangan lupa kibar bendera(dlm fb pun tak pa)utk Kemerdekaan kita yg ke 53...blog kita pun akan kibar bendera nanti

Wassalam.....

Jumaat, 13 Ogos 2010

MRSM Taiping da blek cuti puase...

salam...

ktorang da blek cuti pose..
mktb len n skolah len bile lagi??

put kne pilih between LDP n EMC?
same la kite..!!
tpi I heard put pilih EMC..
kmi pilih LDP...
so, do your best!

for yg x tau ape tu EMC n LDP
EMC : english motivational committee (budak2 speaking le nih)
LDP : lembaga disiplin pelajar (mcm pengawas)

imah pown mntak EMC
tp tatau result lg

ijah n pkah da jdi LDP mrsm tepeng
pkah bwh biro disiplin
ijah bwh biro hostel

neddy homeroom exco kan?

bdak2 mktb len pe citer?
da jdi ape?

bahiyah pown?
ada pape program beshh??

rsult exam kmi sgt teruk...,
dgn tension menjaga hostel...,
tmbah dgn bad news dri my fav japanese band..
agak down la..
tpi still bleh control

xleh memain da...
study!!bwat omwork!

skang sgt busy...
sgt letih..
tp xleh bwat pape..
kna go on jgak no matter what..

k lah..
nk wish sume 3k1 2009
do ur very best
in ur study
n responsibility
life mmg kna enjoy
tpi kena pada tmpt n masanye..
SPM da dkat

good luck to all!!

len masa singgah lg..

salam..

sign : ijah

Pantun puasa

Ramadhan dinanti penuh gembira,
meriah susana perbanyak ibadah,
sunat Tarawih ditunai bersama,
menyemai "Kasih" dirumah Allah...

Setahun sekali datangnya menyapa,
mebentuk iman menunai ibadah,
bukan sekadar menahan lapar dahaga,
juga mendidik melakukan sunnah...

Sebulan ditempuh dengan sabar,
menguji ketahanan dan juga iman,
didiklah anak melawan sukar,
moga betambah pahala amalan...

menjalin ukhwah sesama insan,
bersedekah ikhlas mendidik jiwa,
usah lupa pada yeng kekurangan,
bantuan dihulur kerna kasihNya...

Salam Ramadhan buat semua,
moga ibadah diterima sempurna,
berkasih sayang melerai sengketa,
memupuk iman,maruah terjaga....

AHLAN WANSAHLAN YA RAMADHAN...SELAMAT BERPUASA...SELAMAT BERIBADAH
...SELAMAT BERTARAWIH...

drpd:blog teratak imam muda

Salam Ramadhan al-mubarak semua!!!!!





SALAM RAMADHAN SEMUA...x kira dekat mana pun kita ada...jgn lupa puasa.....MRSM /SBP bila nak balik cuti puasa???? Harap2 nanti kita blh jumpa..kat masjid waktu terawih ka...atau.....waktu buka puasa kat mana2 :)


jangan lupa puasa...jgn lupa buka puasa..jgn lupa pi terawih...jgn lupa ambik moreh...jgn lupa sahur tau.....nanti x larat pulak kat sekolah....1 lagi..jgn lupa pi Baazar Ramadhan,beli murtabak,kuih pelita,emmm roti john,apa2 yg terlintas kat fikiran,rembat ja tau tapi jgn membaziaq .....ok :)

Harap2,kali ni Ramdhan kita lebih baik drpd Ramadhan2 yg sebelum ni..amiinnn....